"Fantastische ervaring! Wat ik fijn vind is dat ik dieper in de houdingen kom door de warmte. De ontspanning is dan des te fijner. Ik voel me erna als herboren." Petra, yoga docent

Vragen

Nieuws

  • 28.08.2014

    Het goedkoopst oefen je met een jaarkaart. Kies voor je gezondheid, verbeter je leven. Koop deze nu en maak kans op een yoga outfit van Yogastuff.
    more …

  • 08.04.2014

    Begin NU met Bikram Yoga: oefen gedurende 15 dagen zo vaak als je wil voor 15,-
    meer …

KAN IK YOGA DOEN ALS IK NIET FLEXIBEL BEN?

Absoluut - in feite, heb je het meeste te winnen. Bikram Yoga biedt een bijzonder veilige en effectieve manier om de flexibiliteit te verhogen, door de spieren op te warmen en de bloedstroom er naar toe te verhogen, ze naar behoren te strekken, en tegelijkertijd kracht op te bouwen.
Of je nu stijf bent, omdat je een atleet bent of omdat je de hele dag aan een bureau zit, het verhogen van je flexibiliteit heeft vele voordelen, waaronder betere prestaties en minder blessures, een betere houding en circulatie, en minder rugpijn en spierpijn.

KAN IK DOEN YOGA ALS IK GEBLESSEERD BEN?

Het is niet alleen mogelijk om Bikram Yoga doen als je geblesseerd bent, het wordt ook zeer aanbevolen. Bikram Yoga werd juist ontworpen als een genezende behandeling. Elke Bikram Yoga houding heeft een specifiek therapeutisch voordeel, maar soms zijn aanpassingen nodig om aan bepaalde blessures tegemoet te komen. Vertel het je docent voor de les, als je geblesseerd bent of iets mankeert, en hij of zij zal je helpen om je oefeningen aan te passen.

MOET IK FIT ZIJN?

Je hoeft niet te zijn fit om te beginnen met oefenen, maar je zult fit worden. Iedereen kan Bikram Yoga beoefenen, ongeacht leeftijd of conditie. Je zult geleidelijk je lichaam, je geest en je gezondheid versterken.
Elk individu start bij zijn of haar eigen kracht en flexibiliteit en zorgt voor harmonie in het lichaam door aan beide aspecten tegelijk te werken. Dit helpt je sterker, flexibeler en fitter te worden. Bikram Yoga is geschikt voor sporters en niet sporters!

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN BIKRAM YOGA?

De voordelen die je krijgt van het beoefenen van Bikram Yoga zijn eindeloos. Yoga, bijvoorbeeld, vermindert stress, is een bron van energie en helpt je te focussen, maakt je gelukkiger, vergroot de doorbloeding en creëert een balans tussen kracht en flexibiliteit.
Regelmatige beoefening voorkomt rugpijn, blessures, en overmatige slijtage van het lichaam. Het helpt ook een slechte houding corrigeren. Het lichaam geneest gemakkelijker, ontspant zich beter en gaat op de juiste manier ademen. Regelmatige beoefening (minstens drie keer per week) kan helpen bij de bestrijding van chronische ziekten zoals reuma, scoliose, leverontsteking, een slecht functionerende schildklier, depressie en slapeloosheid.

WAAROM DE WARMTE?

Door de warmte kunnen de spieren en gewrichten zonder risico gestrekt worden, en tegelijkertijd helpt de warmte om bestaande blessures te helen. Door het oefenen in een verwarmde ruimte, blijft de lichaamstemperatuur op peil en neemt de productie van melkzuur af.
Het uitvoeren van de houdingen in een verwarmde ruimte heeft een helende werking op het lichaam. Op de lange termijn helpt de warmte ons focus te brengen in ons leven buiten de yogaruimte.
De warmte ondersteunt het reinigende mechanisme van het lichaam. De reinigende functies van nieren en lever worden verbeterd. Dit versnelt het proces van afvoeren van afval- en gifstoffen door middel van zweet, urine en ontlasting.

IS DE WARMTE SCHADELIJK VOOR HET HART?

Integendeel, onderzoek toont aan dat één effect van de warmte is dat het gemakkelijker is voor het hart om bloed rond te pompen in het lichaam. De warmte, in het kort, ontlast het hart bij het bereiken van een hoge bloedcirculatie.
Tegelijkertijd moet het hart harder werken dan gebruikelijk door de warmte. Dit maakt Bikram Yoga cardiovasculair. Mensen met hartklachten doen er goed aan te overleggen met hun arts. Voor hen is het extra belangrijk om de adem rustig te houden tijdens het oefenen en een pauze te nemen indien nodig.

WAT GEBEURT ER TIJDENS DE LES?

Het aanspannen en strekken van de spieren veroorzaakt verschillende effecten op celniveau en op biochemisch niveau. Tijdens de spieropbouw ontstaat er een nieuwe balans. Ook ons skelet herstelt zich weer in zijn oorspronkelijke staat, iets wat wij door leeftijd, slechte lichaamshouding, blessures of door sport zijn kwijtgeraakt. Door het strekken reorganiseren zich vetten en proteïnen waardoor de bloedcirculatie opmerkelijk wordt verbeterd. De flexibiliteit van de gewrichten neemt toe en deze bouwen met behulp van de zwaartekracht spierkracht op. Vers bloed en calcium worden naar de botten getransporteerd zodat het botmerg zich sneller kan vernieuwen. Door de massage van de lymfeklieren ontstaat er een verbeterde hormooncirculatie. Door een betere verdeling van de witte bloedcellen in het lichaam werkt het lymfesysteem ook efficiënter. Tijdens de houdingen strekken en comprimeren wij de milt, de alvleesklier, de blindedarm, de schildklier en de ingewanden en tegelijkertijd verhogen wij de bloedcirculatie in deze organen.
Wij stimuleren ons endocriene systeem tot het gebalanceerd afscheiden van hormonen en daarmee verbetert de communicatie tussen hormonen, klieren en de hersenen. Voor het lichaam wordt het zo gemakkelijker om te ontgiften en afvalstoffen af te voeren. Verbeterde communicatie tussen de lichaamssystemen en organen heeft een positief effect op de voedselopname en de hersenfunctie.
Door strekking, compressie en balanceren tijdens de houdingen ontstaat er in het lichaam een tourniquet effect. Tijdens het afknellen van de bloedvaten wordt de bloedtoevoer afgesneden. Na vrijlating ontstaat er een snelle bloedstroom in de slagaders die verse zuurstof aan- en gifstoffen afvoert.

WAT MOET IK DOEN ALS IK ME DUIZELIG OF MISSELIJK VOEL TIJDENS DE LES?

Het is volkomen normaal om duizeligheid, misselijkheid of hoofdpijn te ervaren wanneer je voor het eerst met het beoefenen van Bikram Yoga begint. Deze sensaties kunnen tijdens of na de les optreden. Yoga bij 40° C kan soms confronterend zijn.
Dit besef kan een inspiratie zijn om beter voor jezelf te zorgen door bijvoorbeeld meer water te drinken, door negatieve patronen te doorbreken of zelfs het veranderen van eetgewoontes. Omdat we zeker 1 à 2 liter zweten tijdens een Bikram Yoga les, Is het belangrijk om tevoren voldoende te drinken. Tijdens het zweten verlies je zouten (elektrolyten). Het wordt gemakkelijker om de warmte te verdragen en er van te genieten als je zorgt voor voldoende inname hiervan, met name calcium, kalium, natriumzout en magnesium. Als je je misselijk voelt kun je tijdens de les beter geen water drinken
Duizeligheid, het gevoel van dislocatie en vermoeidheid de dag na je eerste les zijn tekenen dat je lichaam al op de yoga reageert. Laat je niet afschrikken door dit gevoel, het gaat zeker snel over, meestal al na enkele lessen. Hoe meer ontspannen je tijdens de les bent, hoe alerter je je na de klas zult voelen.

HOE KAN IK HET BEST MIJN WATERHUISHOUDING OP PEIL BRENGEN?

Drink op de dagen dat je oefent 1,5 à 2 liter water meer dan je gewend bent. In plaats van veel water vlak vóór de les te drinken, kun je beter gedurende de hele dag drinken. Indien je 's ochtends oefent, drink dan vooral de dag ervoor meer. Hierdoor heeft je lichaam van tevoren goed vocht opgenomen. Drink niet veel vanaf een uur voor de les, anders krijg je last van een volle blaas.
Met deze aanpak zorg je voor een goede waterbalans in je lichaam zodat je goed kunt zweten en je lichaam "van binnen en buiten" kunt reinigen.

HOE VAAK PER WEEK KAN IK IDEALITER BIKRAM YOGA DOEN?

Voor een optimaal effect is 3 tot 5 keer per week het beste. Bikram zelf beveelt aan om in de eerste twee maanden elke dag Bikram Yoga te doen, behalve op zondag �. De effecten zijn dan het grootst, voor jezelf ook direct voelbaar en zichtbaar. Door elke dag te oefenen beheers je de houdingen al snel voor ca. 80%, waardoor ook het begrip van de yoga toeneemt. Ben je niet helemaal gezond, bijvoorbeeld door blessures of door een chronische aandoening dan bevelen wij aan om elke dag te komen oefenen totdat de symptomen verdwenen zijn.
Als je voelt dat het nodig is, neem dan na deze twee maanden, een week pauze. Ook als de vooruitgang traag is bevelen wij aan om dagelijks te oefenen. Zelfs als je de houdingen voor 90% perfect kunt uitvoeren, is er eigenlijk geen reden om te denken dat het wel voldoende is zo. Yoga is iets wat je dagelijks kunt blijven doen om gezond te blijven. En eenmaal met yoga begonnen, kun je het blijven verdiepen. Kijk niet alleen naar de houdingen maar ook naar de andere bestanddelen van Hatha yoga; hoe je omgaat met anderen, hoe je omgaat met jezelf. Niet opgeven, dat is belangrijk. Je kunt zoveel leren, je kunt je eindeloos ontwikkelen.

IS HET OKÉ OM TE OEFENEN ALS IK VERKOUDEN BEN?

De immuunversterkende kwaliteiten van Bikram Yoga helpen je gezond te blijven en geen verkoudheid te krijgen. Als je toch iets te pakken krijgt, zul je sneller herstellen. De meeste ziekteverwekkers (bacteriën, virussen en schimmels die ziekten genereren) zijn gevoelig voor temperatuur en geven de voorkeur aan een temperatuur van 37 ° C. In de warme yogaruimte ontstaat dus een omgeving die hun groei vertraagt. Ditzelfde gebeurt in ons lichaam als we koorts krijgen, ziekteverwerkers worden uitgeschakeld.
Bacteriën hebben bovendien veel water nodig om te overleven. Omdat het lichaam zo veel vocht verbruikt tijdens de les, wordt via osmose ook het vocht uit de bacteriën getrokken, die vervolgens sterven.
Tenslotte zijn het je houding, wil en intentie die het laatste woord hebben. Leg jezelf niet op om te oefenen als het echt niet goed voelt. Weer eerlijk tegen jezelf. Soms zijn onze twijfels de perfecte reden om minder maar soms ook om juist meer yoga te doen.
Je kunt prima oefenen als je hoest of verkouden bent. Echter als je koorts hebt kan de hitte je overweldigen en is goed om een paar dagen pauze te nemen. Om het infectierisico in de studio tot een minimum te beperken, vragen wij je om je handen extra schoon te houden en om je gezicht niet aan te raken.

IS BIKRAM YOGA AEROBIC?

Ja. Om te beginnen is het de bedoeling van Pranayama Diepte Ademhaling om de stroom van zuurstofrijk bloed door het lichaam te vergroten. Als je, na verloop van tijd, je adem leert te gebruiken, met name gedurende de meer moeilijke houdingen, zal je longcapaciteit verbeteren. Je hart wordt sterker, en de aerobe capaciteit wordt groter.

IS HET CARDIOVASCULAIR?

Ja. Trainen in de hitte zal de hartslag verhogen. Terwijl je door de serie gaat zal het hart harder moet werken. Tegen de tijd dat je bij Tuladandasana (Balancing Stick) bent zal de hartslag gedurende 5 seconden verdubbelen. Dit strekt de onderste spieren van het hart, waardoor de capaciteit van het hart om het bloed door het lichaam te pompen, verhoogd wordt.

IS, MET EEN GOED DIEET, BIKRAM YOGA GOED VOOR GEWICHTSVERLIES?

Gewichtsbeheersing is een van de vele voordelen van een regelmatige Bikram Yoga beoefening. Bikram Yoga optimaliseert alle systemen van het lichaam: de spijsvertering en de ademhaling, maar ook het hormonale systeem, het lymfestelsel en de gehele stofwisseling gaan harmonieus samen werken. De eetlust zal normaliseren en ongezonde verlangens naar voedsel zullen afnemen. Al deze resultaten helpen om het gewicht te normaliseren, mits je regelmatig oefent, minstens drie keer per week.

ZIJN ER OOK MENSEN DIE GEEN BIKRAM YOGA KUNNEN DOEN?

Bikram Yoga is geschikt voor alle leeftijden en lichamelijke condities. De minimum leeftijd is 11 jaar, want vanaf die leeftijd kunnen kinderen pas goed transpireren. Het vermogen om te transpireren is van essentieel belang om oververhitting te voorkomen. Voor sommigen kan Bikram Yoga een grotere uitdaging zijn dan voor anderen, waardoor het nodig kan zijn een aantal oefeningen aan te passen. Overleg altijd met een arts als je twijfelt, en met name als je last hebt van klachten en ziekten aan vitale organen, zoals hart, longen, nieren. Laat dit je leraar weten voor de les.

KAN IK BIKRAM YOGA DOEN ALS IK ZWANGER BEN?

Als je begint met het beoefenen van Bikram Yoga in je zwangerschap, start dan vanaf de vierde maand. Als je al regelmatig Bikram Yoga beoefent gedurende minimaal 6 maanden, is er geen reden om te stoppen als je constateert dat je zwanger bent. Je lichaamstemperatuur is wat hoger. Zoek daarom een wat koelere plek op in de yogaruimte. Overleg met je yogaleraar. Je kunt de meeste houdingen, met een paar wijzigingen, uitvoeren.
Een verbeterde ademhaling, vocht- en hormoonbalans, verlichting van rugpijn, en het voorkomen van spataderen behoren tot de specifieke voordelen van Bikram Yoga tijdens je zwangerschap.

WAT ALS IK LAST HEB VAN EEN BLESSURE OF EEN ZIEKTE?

Informeer je yogaleraar als je hoge bloeddruk hebt, een operatie hebt ondergaan, of wanneer je een blessure, ziekte, of bijzondere conditie hebt. Je kunt het grootste deel van de yogahoudingen uitvoeren, met een paar wijzigingen die de docent je zal laten zien. Yoga vormt vaak een belangrijk onderdeel van de revalidatie na een blessure of ziekte.

WAT ALS IK HOGE BLOEDDRUK HEB?

Een instabiele of hoge bloeddruk reageert zeer snel op een toegewijde yogabeoefening. In eerste instantie kun je, een week na je eerste les, bij controle een lichte stijging zien. In de tweede week zou de bloeddruk al dichter bij normaal moeten zijn. Dit zal zo blijven bij een regelmatige beoefening.
Overleg met je arts en gebruik je gezonde verstand. Ga in eerste instantie niet tot het uiterste. Informeer ook je leraar. Zij zal je vragen om bepaalde houdingen wat korter vast te houden en je yoga beoefening langzaam op te bouwen.

WAT ALS IK RUGKLACHTEN HEB?

Yoga kan het laatste zijn waar je aan denkt, als je pijn in je rug hebt. Het levert echter een opmerkelijk herstel voor de wervelkolom, mits je een paar wijzigingen aanbrengt, totdat je sterker wordt.
Te beginnen met Half Moon is de serie van 26 houdingen samengesteld om je wervelkolom in alle richtingen te bewegen. Door in alle richtingen te oefenen, zal de conditie van de wervelkolom verbeteren, en zal je een gezond zenuwstelsel ontwikkelen. Je bouwt ook kracht op in alle spieren van rug en buik, en deze verlichten de druk op de wervelkolom.
Als je in staat bent naar de les te komen, in het begin met wat aanpassingen oefent en volhardend bent, zul je het verschil gaan voelen.
De rugpijn heeft mij naar Bikram Yoga gebracht. Ik voelde al snel een verbetering direct na de les en na 6 maanden was de pijn helemaal weg.

WAAROM IS HET BELANGRIJK OM IN EEN ECHTE BIKRAM YOGA STUDIO TE OEFENEN MET EEN ERKENDE LERAAR?

Er is meer nodig dan een warme ruimte en een lijst van houdingen om je Bikram Yoga beoefening tot een veilige, lonende ervaring te maken. Bikram Yoga is zeer gespecialiseerd, en kan alleen effectief onderwezen worden door leraren die een passende opleiding gevolgd hebben en voldoende kennis hebben op dit gebied. Bikram Choudhury, de schepper van Bikram Yoga, traint en certificeert zijn leraren persoonlijk om ervoor te zorgen dat zijn methoden en filosofie goed worden onderwezen. Officiële leraren en scholen hebben een permanente verbinding met Bikram Choudhury, zijn opleidingsstaf en zijn middelen. Bikram ontwikkelde deze unieke serie en beschermde hem auteursrechtelijk om de zuiverheid van deze yoga te garanderen. Wereldwijd zijn er meer dan 500 gecertificeerde Bikram Yoga scholen. Op www.bikramyoga.com kun je een aangesloten school bij jou in de buurt vinden.

IS BIKRAM YOGA LEUK?

Je kunt kiezen voor A of B, wat je het beste bevalt:
A. Zeker niet!  maar het zal je leven verbeteren!
B. Jazeker!  ... en het zal je leven verbeteren!