"Yoga ontspant mijn geest. Het brengt symmetrie in mijn lichaam. Het ontgift en maakt mijn lijf soepel. Het allerbelangrijkste is het plezier." Joost, Osteopaat

Water en elektrolyten

Omdat we zeker 1 à 2 liter zweten tijdens een Bikram Yoga les, Is het belangrijk om tevoren voldoende te drinken. Tijdens het zweten verlies je zouten (elektrolyten). Het wordt gemakkelijker om de warmte te verdragen en er van te genieten als je zorgt voor voldoende inname hiervan, met name calcium, kalium, natriumzout en magnesium.

Drink op de dagen dat je oefent 1,5 à 2 liter water meer dan je gewend bent. In plaats van veel water vlak vóór de les te drinken, kun je beter gedurende de hele dag drinken. Indien je 's ochtends oefent, drink dan vooral de dag ervoor meer. Hierdoor heeft je lichaam van tevoren goed vocht opgenomen. Drink niet veel vanaf een uur voor de les, anders krijg je last van een volle blaas.

Met deze aanpak zorg je voor een goede waterbalans in je lichaam zodat je goed kunt zweten en je lichaam "van binnen en buiten" kunt reinigen.

Als je elke dag zweet en veel water drinkt, kan het nodig zijn om extra zouten (elektrolyten) te nemen, zoals magnesium, natriumchloride, calcium en kalium. Zouten in poeder- of tabletvorm kun je kopen in de studio.

Ook zijn er natuurlijke alternatieven, zoals kokoswater, vijgen (magnesium), bananen (kalium), selderij (verschillende zouten), sinaasappels en mango's (calcium). Vraag ons om advies als je twijfelt.

Let op: Je kunt tijdens de les beter geen water drinken als je je misselijk voelt.

Na enige tijd oefenen, zul je merken dat je tijdens de les minder water nodig hebt, en uiteindelijk helemaal niet meer hoeft te drinken.